Przeczytałeś mój ostatni tekst i wiesz już, że warto dzielić się swoją wiedzą. Wciąż zastanawiasz się, co mógłbyś przekazać innym i jak to zrobić. I czy ktokolwiek się o tym dowie?
Ludzie nieustannie szukają wartościowych porad i przydatnych treści. Google to wie i dlatego od pewnego czasu to właśnie wartościowe teksty są kluczem do znalezienia się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli tylko napiszesz coś porządnego, Google ci pomoże.
Każdy chce więc tworzyć content. Ale zanim rzucisz się do pisania swojego pierwszego poradnika, ostudź na chwilę swój zapał i zabierz się za to porządnie. Wtedy będziesz mieć pewność, że faktycznie ktoś o tobie usłyszy.
Od czego zacząć tworzenie treści?
Od myślenia.
Na początku zdefiniuj strategię. Nie bądź w gorącej wodzie kąpany i poświęć na to trochę czasu. Zastanów się przede wszystkim, po co to robisz? Jakie reakcje chcesz wywołać? Przemyśl, co chcesz przekazać, jak i gdzie to zrobić, czyli jaki będzie format treści i jakie kanały dystrybucji będziesz wykorzystywać. Jakie wrażenia, obrazy mają pozostać w głowach twoich odbiorców? Oczywiście poza „wow, świetna treść, zrobię share” ;)
Sprawdź, co robi konkurencja. A przede wszystkim – zorientuj się, jakie są potrzeby informacyjne wśród twoich odbiorców. Klienci wciąż zadają te same pytania? Zacznij odpowiadać na nie na blogu.
Analizuj dokładnie, co działa, a co nie i staraj się dostosować do tego swoje działania content marketingowe. Planuj je w specjalnym kalendarzu (… czyli pliku w Excelu). Bądź konsekwentnym co do czasu, miejsca i tematyki treści.
Masz coś do powiedzenia, ale nie wiesz jak to zrobić? Z pomocą przychodzi… układ okresowy contentu.
Kliknij na obrazek – otworzy się w większej rozdzielczości :)
Jaką formę może przybrać content?
- Tekst
- Wideo
- Obraz
- Infografika
- Gra, aplikacja
- Raport
- Ebook
- Prezentacja
- Webinarium
- i inne, patrz wyżej
10 typów contentu:
- Poradnik
- Wywiad
- Recenzja
- Zestawienie, ranking
- Wyniki badań, raporty branżowe
- Case study
- Odpowiedzi na pytania
- Trendy i prognozy
- Opinie i komentarze na dany temat
- Inspiracje
Co zrobić, gdy już masz content?
Dystrybuuj go we własnych kanałach w social mediach. Możesz napisać informację prasową i wysłać ją do portali i prasy branżowej. Dobrze też, jeśli masz listę mailingową, do której wypuścisz newsletter. Gdy uzbierasz już trochę wartościowych treści, sklej je i stwórz z nich darmowy ebook, który można otrzymać właśnie po zapisaniu się do newslettera.
Pamiętaj, że treść – podobnie jak jedzenie – bez względu na formę, musi być zjadliwa. Content ma wciągać – odbiorca powinien z rozkoszą sięgać po kolejny kęs, a nawet prosić o dokładkę.
Treść ma być relewantna i adekwatna. Dopasowana do potrzeb informacyjnych odbiorców, na czasie, możliwa do wykorzystania w praktyce.
Nie możesz w tekście wyłącznie promować swojej firmy i umieszczać krzykliwego call to action gdzie tylko się da. I choć odbiorca, którego nakarmisz porządnym contentem, nie zawsze jest nawet potencjalnym klientem, to zawsze jest osobą, która może zwiększyć twój zasięg. A gdy rośnie świadomość tego, że istniejesz, rosną także twoje szanse na rynku.
Infografika pochodzi z Econsultancy, a autorem zdjęcia na samej górze jest JD Hancock.