Jak zrobić analizę konkurencji? Przepis na udany research

Jak zrobić analizę konkurencji? Przepis na udany research

Chcesz zrobić analizę konkurencji i sprawdzić, co robią twoi rynkowi rywale, ale nie wiesz jak? W pierwszej części mojego krótkiego poradnika dotyczącego analizy konkurencji dowiesz się, jak zrobić dobry research i z czego powinien się składać.

[divider]Kiedy zrobić analizę konkurencji?[/divider]

Dokładne zlustrowanie konkurencji i jej działań marketingowych to coś, co każda firma powinna zrobić przed startem, a później na bieżąco aktualizować. Dobrze jest przygotować sobie specjalny dokument poświęcony analizie konkurencji, wybrać interesujące nas kryteria i systematycznie go uzupełniać. Możemy też zabrać się za taki research po kilku latach działalności, jednak wykonanie go na starcie przyniesie nam o wiele więcej korzyści i pozwoli nam uniknąć niektórych błędów.

Istnieją różne metody analizy konkurencji. Źródłem informacji o konkurentach mogą być zarówno materiały zastane (opublikowane raporty, zestawienia, artykuły prasowe – to, co już jest i co możemy znaleźć np. w sieci), jak i dane obserwacyjne (pochodzące z obserwacji kampanii reklamowych, analizy treści komunikatów – to, co musimy wykonać sami i poświęcić temu czas). Bardziej wartościowym źródłem wiedzy o konkurencji zwykle okazuje się być obserwacja i analiza ich działań – może nieco bardziej żmudna, ale przynosząca efekty.

[divider]Jak zabrać się do zrobienia analizy konkurencji?[/divider]

  1. Określ, na jakim rynku działasz i jak się pozycjonujesz – np. czy jesteś producentem obuwia, producentem obuwia ochronnego, czy producentem środków ochronnych
  2. Zrób listę konkurentów – marek, które działają na tym samym rynku lub zaspokajają te same potrzeby
  3. Ustal kryteria – obszary analizy, które cię interesują
  4. Każdą markę z listy rozpatruj przez wszystkie kryteria
  5. Wyciągnij wnioski
  6. Powtarzaj cyklicznie, np. co pół roku

[divider]Co powinna zawierać analiza konkurencji?[/divider]

Dobry research zawiera te elementy, które są dla ciebie najbardziej interesujące. Nie ma sensu marnować czasu na analizę nieprzydatnych informacji. Z poniższych elementów możesz skorzystać jak z klocków i zbudować z nich własną strukturę analizy konkurencji:

1. Nazwa analizowanej marki
2. Claim
3. Oferta
4. Ceny
5. Sieć dystrybucji
6. Pozycjonowanie marki, jej misja i wizja
7. Grupa docelowa
8. Architektura marki
9. Wyznawane wartości
10. Wyróżniki marki
11. Identyfikacja wizualna
12. Kluczowe komunikaty
13. Wykorzystywane kanały i narzędzia komunikacji
• Social media
• Content marketing
• Własna strona www
• Reklama
• Eventy
• inne
14. Zawartość w poszczególnych kanałach
15. Częstotliwość komunikacji
16. Język komunikacji
17. Odbiór komunikacji, jej efekty
18. Wyniki wyszukiwarki po wpisaniu nazwy marki
19. Wizerunek na podstawie opinii w internecie
20. Publikacje w mediach – na postawie monitoringu mediów: rodzaj treści, ich tematyka, w jakich mediach i z jaką częstotliwością się ukazują
21. Plany rozwojowe

Jak widać po ostatnim punkcie, analiza konkurencji nie ogranicza się tylko do perspektywy bieżącej. Ważne jest również rozpoznanie planów i zamierzeń strategicznych głównych konkurentów, by móc na nie odpowiednio szybko zareagować.

Pamiętaj też o regularnym powtarzaniu przeglądu działań konkurencji, by zawsze być na bieżąco. Badanie konkurencji powinno wejść ci w nawyk.

W drugiej części tekstu znajdziesz kilka wskazówek, jak pracować nad analizą konkurencji, by efekty twojej pracy były lepsze niż dobre :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.