Co warto zrobić, zanim założysz swój biznes?

Co warto zrobić, zanim założysz swój biznes?

Rozpoczynanie swojego biznesu nie zaczyna się wraz ze złożeniem wniosku do CEIDG, choć pewnie ten dzień na długo zapamiętasz i będziesz świętować jego rocznice (oby było ich jak najwięcej!). Start Twojego biznesu zaczyna się, gdy w Twojej głowie pojawia się pomysł, założenia, różne wątpliwości i decyzje do podjęcia. Gdy myślisz o tym, na czym będziesz zarabiać, jak to się będzie skalowało, kto to będzie kupował, gdzie będziesz sprzedawać i jak się promować.

Na rynku wygrywają ci, którzy są dobrze przygotowani. Firmy, które mają strategię, mają jasne cele i zadania przed sobą, mają większe szanse na sukces i zarabianie prawdziwych pieniędzy. Bez przemyślanego (ale też elastycznego) planu działania, Twoje działania będą niespójne i chaotyczne, a to niesie za sobą duże ryzyko porażki. 

Ten przewodnik nie opowiada o formalnościach w zakładaniu biznesu i generowaniu pomysłów na biznes. Skupiam się tu na założeniach strategicznych, budowaniu marki, zdobywaniu zasięgu, robieniu marketingu i pozyskiwaniu klientów – czyli wychodzeniu ze swoim pomysłem do świata i sprzedawania, bo to jest najważniejsze! Jeśli masz biznes, ale nie masz klientów, to masz po prostu drogie hobby.

Pokażę Ci opcje, co możesz robić, gdy masz pieniądze do zainwestowania w rozwój biznesu, a co robić, gdy nie masz budżetu, ale masz czas do wykorzystania.  A jeśli nie masz ani kasy, ani czasu – to sorry, ale w jaki sposób chcesz robić biznes?

Co najlepsze, większość z tych rzeczy możesz zrobić zanim złożysz wniosek w CEIDG i zaczniesz płacić podatki i zusy.  W naszym kraju funkcjonuje coś takiego jak działalność nierejestrowana i jeśli na początek będziesz zarabiać w swoim biznesie poniżej 1505zł miesięcznie (limit w 2022 roku), to jest to idealna opcja dla Ciebie. Najlepiej poczytaj o działalności nierejestrowanej tutaj lub poradź się osoby zajmującej się księgowością.

10 rzeczy, które warto zrobić, zanim wystartujesz ze swoją marką

Przepracuj swój model biznesowy

To taka podstawa podstaw, a wiele osób o tym zapomina. Przede wszystkim policz, ile sztuk musisz sprzedać/ile klientów musisz zdobyć, by zarobić satysfakcjonującą Cię kwotę. Pamiętaj, by doliczyć do niej wszystkie Twoje koszty! Miej też na uwadze to, ile realnie masz czasu na pracę. 

Zobacz: 

10 klientów x 1500zł = 15 000zł 

50 klientów x 300zł = 15 000zł 

300 klientów x 50zł = 15 000zł

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Umów się na konsultacje z osobą zajmującą się strategią biznesową (np. ze mną!). 

JEŚLI MASZ CZAS

Przeczytaj książkę poświęconą Business Model Canvas (“Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera”) lub pobierz i wypełnij szablon dostępny w internecie.

Zdefiniuj i poznaj swojego idealnego klienta

Najlepiej, jeśli zrobisz to w formie badania z Twoją grupą docelową – ankiety, wywiadów grupowych, lub jako obserwacja tego, co piszą na grupach, jak komentują konkurencyjne rozwiązania itd. Poznaj dokładnie ich problemy, potrzeby, jak do tej pory radzą sobie w obszarze, w którym chcesz im pomóc. Spisz wszystko, co wiesz o swoich klientach, np. w formie persony. Planując nową ofertę, nowy produkt, nowe działania marketingowe, myśl zawsze: czy to jest to, czego potrzebuje mój idealny klient?

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Skorzystaj z wsparcia kogoś, kto zna się na badaniach z klientami i pomoże Ci sformułować pytania i zaplanować, jak zbierać odpowiedzi. Stwórz ankietę w lepszym, płatnym narzędziu, np. Interankiety. Raczej nie polecam zlecania badania wyspecjalizowanym firmom badawczym, bo to zwykle zbyt duży koszt dla małej marki.

JEŚLI MASZ CZAS

Przeczytaj mój poradnik, jak robić badania z klientami i przygotuj samodzielnie ankietę w Google Forms.

Stwórz strategiczne fundamenty marki

Określ DNA Twojej marki – to, co ją wyróżnia i przyciąga do niej odpowiednich klientów. Spisz w jednym miejscu: obietnicę marki, korzyści dla klientów, wartości, którymi się kieruje, osobowość i archetyp marki, manifest marki, RTB (powody, by uwierzyć marce, np. duże liczby, społeczny dowód słuszności), język marki (jakich słów używa, w jaki sposób się wypowiada).

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Umów się na konsultacje z osobą zajmującą się strategią marketingową (np. ze mną!). Nie zlecaj stworzenia dla Ciebie strategii – przygotuj ją sama, z merytorycznym wsparciem. Dzięki temu Twoja marka pozostanie autentyczna, Ty nauczysz się myśleć strategicznie i zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy.

JEŚLI MASZ CZAS

Poszukaj w internecie ćwiczeń i pytań, darmowych materiałów dotyczących strategii. Śledź mój profil na Instagramie! Spisz swoje założenia i przedyskutuj je z kimś bliskim – gdy opowiesz o planach na głos, sama zobaczysz w nich luki.

Zaplanuj strategię komunikacji marki

Stwórz lejek marketingowy (zaplanuj, w jaki sposób będziesz budować świadomość Twojej marki, zainteresowanie ofertą, jak i gdzie będziesz zachęcać do kupna, jak będziesz komunikować się z tymi, którzy już coś od Ciebie kupili). Określ, które kanały są dla Ciebie priorytetowe. Zdecyduj, jak często będziesz publikować w poszczególnych kanałach, jakie formaty i jakie cykle treści. Dzięki temu będziesz mieć ramy do wypełnienia ich treścią i planowanie komunikacji będzie o wiele prostsze.

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Umów się na konsultacje z osobą zajmującą się strategią marketingową (np. ze mną!). Z taką pomocą znacznie szybciej przygotujesz plan komunikacji i będziesz wiedzieć, na co warto postawić na początku.

JEŚLI MASZ CZAS

Otwórz nowy dokument i spisz w nim swoje założenia: gdzie będę komunikować, jak często, w jakich formatach, na jakie tematy. Zapisz się na listę zainteresowanych moim plannerem do przygotowania takiej strategii samodzielnie.

Stwórz styl wizualny marki

Poza identyfikacją wizualną, wybierz 2-3 główne fonty (do nagłówków, treści i do zaakcentowania czegoś), 3 główne kolory (jasny, ciemny i wyróżniający się), wybierz wzór/motyw przewodni do grafik (np. ramki, cienie, plamki), przygotuj szablony do social media i zrób moodboard ze zdjęciami, które będą inspiracją dla Twojej marki. To wszystko musi być spójne!

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Zleć opracowanie komunikacji wizualnej marki projektantowi graficznemu lub umów się na konsultację z grafikiem lub strategiem – kimś, kto pomoże Ci przygotować materiały wizualne samodzielnie.

JEŚLI MASZ CZAS

Przeczytaj i podążaj za wskazówkami z książki „How to style your brand” Fiony Humberstone. Wykup kurs online poświęcony brandingowi, np. od Nieszablonowy Shablon.

Umów się na sesję zdjęciową

Profesjonalne zdjęcia, zgodne z Twoją wizją marki, wzmacniają wizerunek, pomagają Ci zdobywać zaufanie i sprzedawać. Będziesz je wykorzystywać niemal wszędzie (na stronie www, w social mediach, w reklamach, opisach ofert), dlatego dobrze zastanów się, co chcesz na nich pokazać.

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Umów się z fotografem zajmującym się sesjami biznesowymi. Przygotuj inspiracje zdjęciowe, np. w formie moodboardu na Pinterest.

JEŚLI MASZ CZAS

Poproś kogoś znajomego o zrobienie Ci kilku zdjęć. Wybierzcie się w ładne, instagramowe miejsce, np. do kawiarni. Przeczytaj darmowy e-book o tym, jak wyglądać dobrze na zdjęciach od Justyny Kocur-Czarny. A jeśli sprzedajesz produkty – naucz się robić zdjęcia sama.

Przygotuj stronę www

To ważne, by mieć swoje miejsce dłużej żyjącej treści, a nie tylko polegać na social mediach i ich algorytmach. Gdy zadbasz o SEO, Twoja strona będzie przyciągać do Ciebie nowe osoby – za darmo! Skup się przede wszystkim na dokładnym przygotowaniu podstron O mnie/O nas oraz Oferta/Sklep. Ze strony internetowej powinno jasno wynikać, co i za ile można kupić od Ciebie/Twojej marki.

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Zleć przygotowanie strony osobie, która się w tym specjalizuje. Pamiętaj, że na efekt końcowy ogromny wpływ mają zdjęcia i teksty, które powinnaś dostarczyć wykonawcy.

JEŚLI MASZ CZAS

Kup dostęp do Elementor lub Divi i zrób samodzielnie stronę metodą przeciągnij i upuść. Moja strona właśnie tak powstała!

Ogarnij jeden kanał komunikacji

Na początku postaw tylko na jeden, zasięgowy kanał komunikacji. Zapewne będą to social media – Instagram, Facebook, YouTube, a może TikTok? Pobądź w wybranym kanale, poczuj go i zaplanuj w nim komunikację. Dlaczego tylko jeden kanał? Tyle wystarczy na początek, byś miała ręce pełne roboty. Gdy już nauczysz się w pełni wykorzystywać jeden kanał, możesz śmiało zabierać się za kolejne działania, np. newsletter i podcast, inne social media.

Przygotuj treści z wyprzedzeniem, nigdy w biegu! To nawyk, który pozwoli Ci publikować treści zgodne z Twoimi celami (co chcesz aktualnie promować, co eksponować, jaki masz motyw przewodni w tym miesiącu). Stwórz grafiki, zdjęcia, filmiki, przygotuj opisy. Możesz przygotować ramowy harmonogram (o czym będą posty) na miesiąc, a napisać dokładne treści na najbliższy tydzień. Gotowe? To zacznij publikować, pozyskiwać zainteresowanie, a w konsekwencji pierwszych klientów!

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Umów się na konsultacje ze strategiem lub specjalistą od danego kanału komunikacji i stwórzcie razem plan działań. Na samym początku nie zlecaj prowadzenia swoich profili!

JEŚLI MASZ CZAS

Naucz się zasad wybranego kanału komunikacji, kupując kursy online, korzystając z darmowych materiałów i podglądając, co robią inni. Spisz założenia, realizuj swój plan, a potem wyciągaj wnioski z analityki.

Wybierz mentora/grupę mastermind

Naprawdę warto jest mieć biznesie kogoś, kto wie więcej i jest dalej, niż Ty – byś uniknęła niepotrzebnych błędów i czuła się pewniej. Odpowiednia osoba będzie w stanie Ci doradzić i ostrzec przed pułapkami w biznesie i marketingu. Pomoże Ci poukładać priorytety i będzie Cię motywować do działania. Takie wsparcie to skarb!

JEŚLI MASZ PIENIĄDZE

Znajdź odpowiadającego Ci mentora lub grupę mastermind. Zobowiąż się do regularnych spotkań i pracy nad rozwojem swojej marki. Możesz pracować ze mną w formule Brand Coachingu – cyklu spotkań, w 100% dopasowanych do Twojej marki i tego, co aktualnie jest dla Ciebie ważne.

JEŚLI MASZ CZAS

Spróbuj znaleźć inne przedsiębiorczynie chętne na wspólny mastermind (bez osoby prowadzącej, ale też bez wydawania pieniędzy). Śledź na Instagramie profile inspirujących Cię osób, które uczą, jak robić biznes, marketing i sprzedaż. Nie zapomnij śledzić mojego profilu!

Mam nadzieję, że po lekturze tego tekstu nie zastanawiasz się już: Jak zacząć swój własny biznes? Jak zacząć działać w internecie – zupełnie od zera i bez wielkiego budżetu?  Jak wypromować mój biznes i zacząć zarabiać? 

A jeśli czujesz, że potrzebujesz przepracować założenia dotyczącego Twojego biznesu i marketingu z kimś, kto wie nieco więcej na ten temat – zobacz moją ofertę wsparcia w formie konsultacji marketingowychBrand Coachingu. Pomogę Ci wyjść z marketingowego chaosu i ułożyć jasny plan działania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.