Po lekturze ostatniego tekstu wiesz już, dlaczego warto robić analizę konkurencji i z czego powinna się ona składać.
Jeśli wciąż się wahasz i nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać, koniecznie przeczytaj ten tekst. Tym razem zdradzam kilka wskazówek, co zrobić, by praca nad researchem była bardziej efektywna.
[divider]9 Najważniejszych rad[/divider]
- Wszystko zapisuj, żeby nie wyleciało ci z głowy. Im dłuższy research, tym mniej szczegółów będziesz pamiętać.
- Czytaj między wierszami. Niewiele z potrzebnych ci informacji dostaniesz podanych przez konkurenta na tacy. Większość elementów analizy będą stanowić twoje wnioski na podstawie obserwacji jego działań.
- Daj sobie czas. Przygotowanie dobrego researchu wymaga niemałych nakładów pracy. Nie spiesz się – pobieżny przegląd rynku nie da ci tyle, co dokładne poznanie swoich konkurentów.
- Regularnie uzupełniaj informacje. Twoi konkurenci nie stoją w miejscu i być może właśnie wdrażają nową kampanię marketingową. Warto być na bieżąco, by móc ewentualnie zastosować kontratak.
- Znajdź równowagę. Research to nie epopeja narodowa, ale także nie krótki referat. Zdarzyło mi się robić analizy konkurencji, które miały 400 stron i takie, które miały ich zaledwie kilkanaście. Zawsze należy znaleźć umiar. Nie ma sensu robić czegoś, co będzie później mało przydatne.
- Nie używaj skrótów myślowych. Pisz najlepiej tak, jakbyś miał komuś ten dokument pokazać. Nigdy nie wiesz, czy nie będziesz chciał się podzielić wiedzą o konkurencji np. z nowym pracownikiem w firmie.
- Umieszczaj linki. Dzięki temu będziesz mógł szybko zaktualizować informacje w twoim pliku.
- Ustaw monitoring na nazwy marek konkurentów. W ten sposób będziesz na bieżąco informowany o ich działaniach. Monitoring może obejmować internet (w tym social media), radio, prasę i telewizję.
- Nie musisz robić tego sam. Jeśli nie masz czasu, by wykonać taką analizę samodzielnie, zleć to zewnętrznej firmie, freelancerowi lub – w ostateczności – daj to zadanie stażyście. Pamiętaj jednak, że dobry specjalista może dojrzeć w tych samych informacjach więcej, niż niedoświadczony student. Nie chodzi przecież tylko o wyszukanie informacji, ale także o ich analizę i wyciągnięcie wniosków.
[divider]Skąd czerpać informacje do analizy konkurencji?[/divider]
- Internet
- Prasa, radio, telewizja
- Dostępne raporty branżowe
- Konferencje branżowe
- Informacje publikowane przez firmy, które obsługują twoich konkurentów (np. agencje marketingowe)
- Wywiad środowiskowy
- Produkty konkurenta (więcej na ten temat przeczytasz w tym tekście)
Analiza konkurencji da ci ogromną wiedzę i przewagę. Nie oznacza to jednak, że możesz kopiować poczynania konkurencji – to najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić po dokładnym zbadaniu konkurencji. Dobry research pozwoli ci się odróżnić i zastosować odmienne pozycjonowanie. Ten dokument może być początkiem przełomu w twojej firmie.
Masz problem ze zrobieniem researchu? Napisz do mnie, pomogę :)