Mikołaj to postać popkultury i wytwór reklamy. Tak, tak, wizerunek Mikołaja, jaki nosimy w pamięci to dzieło Freda Mizena – artysty, który w 1931 roku stworzył postać Świętego Mikołaja na zlecenie Coca-Coli. Dzięki kampaniom reklamowym, Święty Mikołaj, dzisiejszy symbol Świąt Bożego Narodzenia, zakiełkował w masowej świadomości, a z czasem stał się elementem popkultury.
Czy byłeś grzeczny w tym roku?
O ironio, wizerunek Świętego Mikołaja, ulubieńca wszystkich dzieci, w reklamie był/jest wykorzystywany głównie do promocji niezdrowych, szkodliwych wręcz produktów, których nie powinni spożywać najmłodsi. Mikołaj ukazywany z używkami ma podkreślić, że nawet on nie jest w stanie oprzeć się pokusie i każdy ma prawo do drobnych przyjemności.
Poza Coca-Colą, Mikołaj pojawiał się często w reklamach papierosów i alkoholu. Głównie tych sprzed kilkudziesięciu lat, ale to wystarczy, by móc powiedzieć, że Mikołaj wcale nie jest taki grzeczny.
Wybrałam kilka z nich. Tylko nie pokazujcie ich dzieciom ;)
Coca-Cola
Alkohol
Papierosy
A jeśli papierosy, to i zapalniczki…
Autorem zdjęcia na samej górze jest Luca Rossato