Żeby inni mogli zaufać Twojej marce, musi być wiarygodna. A żeby była wiarygodna, musi mieć jakieś… uwiarygadniacze. Tak potocznie nazywam RTB, czyli Reasons To Believe, a po polsku: powody, by uwierzyć marce. Co to takiego i jak możesz dodać RTB do swojej marki?
Czym są uwiarygadniacze, czyli RTB?
RTB to wszelkie dowody, które potwierdzają, że znasz się na tym, o czym mówisz i co robisz. Jeśli dajesz klientowi jakąś obietnicę (np. że dzięki współpracy z Tobą zacznie zarabiać więcej pieniędzy), musisz mieć na to jakieś uwiarygadniacze. Co to może być?
- Duże liczby (np. ilu klientów już obsługiwałaś, ile masz lat doświadczenia),
- społeczne dowody słuszności (opinie klientów, zdjęcia klientów z Twoimi produktami, chwalenie się nazwami klientów),
- certyfikaty, nagrody i inne zewnętrzne potwierdzenia Twojej ekspertyzy.
A jeśli nie masz nic takiego, na początku Twoim RTB będzie wiedza, którą się dzielisz.
Przykłady RTB
- wykształcenie, certyfikaty, szkolenia,
- doświadczenie zawodowe,
- organizacje branżowe, wolontariaty,
- liczby, fakty, historia Twojej marki,
- społeczne dowody słuszności (opinie, zdjęcia od klientów, nazwy i logotypy klientów, case studies, prezentacja projektów zrealizowanych dla klientów),
- przyznane nagrody i wyróżnienia,
- treści, którymi się dzielisz,
- publikacje w branżowych mediach,
- występy gościnne na live’ach i w podcastach,
- surowce i materiały, z których powstają Twoje produkty,
- informacje o tym, ilu klientów już Ci zaufało, ile zrealizowałaś projektów, ile wysyłasz zamówień każdego dnia
Gdzie wykorzystać RTB?
- w opisie „O mnie” na stronie internetowej
- w formie sekcji z ikonami na stronie internetowej
- w wyróżnionej relacji „O mnie” na Instagramie
- jako seria treści z opiniami, rezultatami klientów lub case studies
- w ofertach dla klientów
- wplatając je od czasu do czasu w codziennej komunikacji marketingowej
Jakich uwiarygadniaczy używasz najczęściej w swoim biznesie? A może potrzebujesz dopiero je zdobyć? Budowanie zaufania to jeden z kroków do wzmocnienia siły Twojej marki. Chcesz poznać pozostałe? Sprawdź ten tekst.